Aranykor
A magyar film legemlékezetesebb alkotásai
(777 megtekintés)
Halálos tavasz (1939)
Zilahy Lajos saját, 1922-ben megjelent – és rögtön betiltott –
regényéből írta forgatókönyvet, amely a két nő között őrlődő férfi
őszintén ábrázolt történetével milliók szívébe férkőzött be. Egy
sárga, „pengős” ponyvaregény szokatlanul merész története,
romantikus slágerek, fülledt jelenetek és a korszak legkiválóbb
színművészei – a Halálos tavasz sikerre ítélt film volt. Az alkotás,
amely az újszerű témaválasztás miatt éppen akkora érdeklődést
váltott ki a közéletben, mint vitát, a mai napig az egyik
legjelentősebb darabja a hazai film noirnak. Karády Katalinnak ez
volt az első filmje, s egy csapásra ünnepelt sztár lett. A cenzúra a
filmet is betiltotta kemény társadalomkritikája miatt. A film
bemutatója 1939. szeptember 21-én volt. A főbb szerepekben a korszak
legnagyobb nevei vonulnak fel. Többek között a mozivásznon Jávor
Pált, Karády Katalint, Bilicsi Tivadart, Szörényi Évát és Somlay
Artúrt láthatjuk.
Én és a nagyapám (1954)
Az Én és a nagyapám 1954-ben bemutatott színes, magyar film, amelyet
Gertler Viktor rendezett. A film jeleneteinek zömét Dunaújvárosban –
akkor még Sztálinvárosban – forgatták le. A szocializmus idején
játszódó történet helyszíne egy új szocialista, idealizált város,
ahová mindenki vándormadárként érkezik, köztük Tóth Berci a részeges
nagyapjával együtt, illetve a Daru család, akik faluról jöttek.
Berci azért válik különccé az iskolában, mert mindenkinél ügyesebb
és leleményesebb, Daru Kati meg a libája miatt. A két gyerek között
barátság szövődik, és lassan az iskolába is beilleszkednek, hogy
aztán mindketten úttörők lehessenek. Ruttkai Éva alakítja Berci
tanítónőjét, Gózon Gyula pedig az iszákos nagyapa szerepében
láttatja zseniális színészi nagyságát.
Hattyúdal (1963)
A Hattyúdal Keleti Márton 1963-ban bemutatott fekete-fehér
játékfilmje. A film betétdalait – köztük a híres Villa Negra
románcát – Garai Gábor írta. A film a maga eszközeivel egy letűnő és
egy új világ találkozásáról mondja el édes-bús történetét. Tamburás
– Páger Antal – a jószándékú öregedő csavargó és bandája a Villa
Negrának nevezett kis faviskóban él. Alkalmi munkákból és lopásból,
kisebb csalásokból szerzett pénzből, egyik napról a másikra élik
bohém életüket. Otthonukhoz azonban egyre közeledik az épülő modern
lakótelep, mely a régimódi életet, a régimódi szokásokat és
embereket is kiszorítja. A főbb szerepekben Páger Antal, Sztankay
István, Bodrogi Gyula, Szirtes Ádám jelenik meg a mozivásznon.
Páger Antal
Sztankay István
Bodrogi Gyula
Szirtes Ádám
Alfa Rómeó és Júlia (1969)
Olvadás a magyar kultúrpolitikában: ebben a hatvanas évek végén
játszódó kissé pikánsra sikerült szerelmi komédiában Vili és Júlia
egy zenés estén csókot váltanak, majd elszakadnak egymástól a
szilveszteri éjszakában. A fiút elüti egy autó, májvezetéke
elszakad. Testébe műanyag májvezetéket ültetnek, mely történetesen a
szilveszteri titokzatos nő, Júlia találmánya – ő kezeli Vilit a
kórházban. A fiú beleszeret a doktornőbe, de a szerelmeseknek komoly
aggályai támadnak, látván, hogy a hasonló műtéten átesett Laci kutya
közömbös a lánykutyák iránt. A habkönnyű komédiát olyan sztárpáros
teszi feledhetetlenné, mint a főszerepet játszó Ruttkai Éva és
Latinovits Zoltán. A rendező Memcserov Frigyes volt.
A veréb is madár (1968)
Hintsch György 1968-ban forgatott, dupla fenekű szatirikus vígjátéka
egy olyan jellegzetes Nyugatnak szánt „East anzixfilm” volt, amely a
világ gazdagabbik fele felé kacsintgatva egyszerre figurázta ki a
létező szocializmusok legjobbikát, s a balatoni extra
szolgáltatásokban dúskáló „vérkapitalistákat”. Ma ez a film ez egyik
legkedveltebb retró, ahol csupa olyan unikumot láthatunk, amelyet
más szocialista filmben akkoriban nem, Kelet és Nyugat strandjával,
a filmnek saját Thunderbolt autóját is felajánló Medveczky Ilonával,
Abody Béla konferálásával kísért szocialista vetkőzésjelenetekkel,
valamint „Kiskabossal”. Kabos László egy kreatív ikerpárt alakít, a
mulatságos történet többszörös csavart vesz, miközben Hildebrand
István operatőr a korabeli analóg technikával hatalmas bravúrokat
hajtott végre. Ilyen többek között az önmagával koccintó ikerpár
nagyjelenete, a divatbemutató plánparalel üvegekkel megsokszorozott
prizma-látványa, és az egyszál prémmel „felöltöztetett” Medveczky
Ilona fényképezése is a mennyezetről, a csillár magasságából.
Medveczky Ilona
Kabos László
2x2 néha 5 (1955)
A 2x2 néha 5 1955-ben bemutatott színes magyar zenés vígjáték,
Révész György rendezésében, Zenthe Ferenc, Ferrari Violetta, Kállai
Ferenc, Makláry Zoltán és Kazal László főszereplésével. A
Rákosi-korszak által meghirdetett békeharc az ifjúság ideológiai
nevelésén túl igyekezett a fizikai állóképesség és alkalmasság
növelését a sport támogatásával is megvalósítani. A fiatalok sportos
nevelését szolgálta az akkor leghatásosabb média: a mozi. Ilyen
elvek alapján készült a 2x2 néha 5 című film is. A sportolók persze
nem az ideológiával törődtek, hanem az így számukra megnyíló
sportlehetőséggel. Ezért ebben a filmben is több a sport, mint az
ideológia. A film legtöbb felvétele a budapesti Hármashatárhegyi
repülőtéren készült, ami már önmagában is sporttörténeti
jelentőségű. A filmet 2011-ben a Magyar Nemzeti Digitális Archívum
és Filmintézet digitálisan felújította.
Zenthe Ferenc
Ferrari Violetta
Kállai Ferenc
Makláry Zoltán
Meseautó (1934)
Kovács Vera egyszerű kis banki alkalmazott, aki sohasem látta a nagyfőnököt, Szűcs János vezérigazgató urat. Amikor a csinos Vera csak úgy heccből egy autószalonban ámuldozik az autócsodákon, Szűcsnek megakad a szeme a "hölgyön", és úgy rendezi, hogy Vera, "a szalon ajándékaként" megkapja a kocsit. Sőt! Szűcs önkéntes sofőrként mellé is szegődik. A sokat csalódott vézirigazgató ugyanis szeretne bizonyságot szerezni végre arra, hogy egyszer az életben nemcsak a pénzéért, a rangjáért, hanem önmagáért szereti egy nő. A mit sem sejtő lány szívében szerelem ébred a sofőr iránt. A filmet, mely egy filmtörténeti korszakot nyitott meg, 1934. december 14-én mutatták be. A filmet az elmúlt időszakban digitálisan restaurálták.